Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Monogràfics

Monogràfics
Els monogràfics són formacions específiques en què aprofundim en temes concrets com la sostenibilitat, l’educació emocional, gènere, pionerisme, els contes... Tenen com a objectiu conèixer i saber aplicar les tècniques que s’han treballat, saber adaptar i crear noves variants en allò après i relacionar i aplicar adequadament les diverses tècniques a cada branca. 

1. PERSPECTIVA DE GÈNERE ALS AGRUPAMENTS
Dates: 11-13 de desembre
Objetius generals:
  • Aprendre a fer un anàlisi del context de gènere a l'Agrupament per saber per on començar a treballar.
  • Dotar als caps d'eines i recursos per a treballar el gènere a totes les unitats (caps i famílies incloses).
  • Desinvisibilitzar aquelles conductes més normalitzades que reprodueixen desigualtats.
  • Qüestionar els rols associats dintre de l'equip de caps.
Places: 25

2. TALLER LIDERATGE I COHERÈNCIA INTERNA
Dates:
  • 1-3 d'abril (1ª edició) --complet--
  • 1-3 de juliol (2ªedició)  --complet--
  • 2-4 de setembre ( 3ª edició)
Liderar no és gestionar estats d’opinió ni es una combinació de tècniques modernes de comunicació. Liderar és escoltar, valorar, decidir, acompanyar, moure, aixecar, resistir, generar confiança. Liderar és marcar un camí, una direcció.
Tot això comença per un mateix. El líder autèntic lidera apassionadament la seva vida, sap cap on va i què hi va a fer.
En aquest taller et proposem un treball metodològic basat en una sèrie programada d’exercicis que arrenca descobrint els teus valors per, a partir d’aquí, descobrir la teva missió i donar-li força mitjançant una potent i evocadora visualització. 
El treball és individual i respecta la intimitat de cada participant, però gaudint de la companyia dels altres participants del curs.

Places: 14

Condicions d'admissió: Per formalitzar la inscripció serà imprescindible contestar un qüestionari personal.

3. DANSES I BALLS TRADICIONALS
Dates: 1-3 d'abril
Objetius generals:

  • Aprendre danses tradicionals catalanes i d'altres procedències.
  • Conèixer les possibilitats educatives de la dansa.
Continguts:
  • Balls i danses d'arrel tradicional catalana.
  • Balls d'altres procedències.
  • El ball com a eina educativa, per treballar temes com la sexualitat, la diversitat, la cohesió de grup o l'opció país.
  • Balls de grup, de parella, de canvi de parella, individuals, ...

Places: 25

4. ORIENTACIÓ I ASTRONOMIA
Dates: 2 - 3 i 9 - 10 d'abril (monogràfic de 2 caps de setmana)
Continguts principals:

  • Interpretació de formes de relleu al mapa
  • Estudi específic del mapa
  • Tècniques bàsiques amb brúixola i mapa
  • Aparells específics:altímetre, curvímetre, GPS
  • Curses d'orientació
  • Concepte d'astronomia i formació de l'univers
  • Recursos d'astronomia per fer al cau
  • Observació i identificació d'estels
  • Mitologia
  • Preparació d'excursions: previsió del recorregut

Places: 25


5. RENATUREM --complet--
Dates: 15 - 17 d'abril
Continguts principals:

  • Medicina natural i cosmètics naturals.
  • Descoberta de l’entorn (fauna i flora). 
  • Cata de licors de la terra I animació musical de la Franja.
  • Mercat de tallers: Pa, bioconstruccions, tractament  de la llana i tints naturals, canis i sabó.
Places: 25


6. PIONERISME 
Dates: 6 - 8 de maig

Continguts principals:
  • Precaucions i seguretat
  • Les eines
  • Preparació i esmolat de les eines
  • Utilització d’algunes eines
  • Encaixos i empalmaments
  • Nusos
  • Les fustes i altres materials
  • Aspectes ambientals i de disseny
Places: 30

7. APRENEM FENT SERVEI
Dates: 6 - 8 de maig
Objectius:
  • Donar a conèixer la metodologia de l’ApS, amb les diferents fases del projecte.
  • Dotar d’eines de treball per tirar endavant un projecte d’ApS en qualsevol unitat o equip de caps.
  • Prendre consciència de la capacitat del treball vinculat a l’entorn per tal de potenciar la transformació en els i les participants, a nivell personal, de grup i de societat.
  • Fer prendre consciència de la importància del treball a partir de la detecció de necessitats.
  • Potenciar l’observació i recerca continuada i desenvolupar les actituds, l’interès actiu i els hàbits necessaris per protegir i millorar el medi natural i social de l’entorn.
  • Aconseguir una convivència respectuosa i tolerant.
  • Posar en valor el treball amb tercers (partners), per millorar la incidència de les accions realitzades i extendre el model de treball.
  • Valorar l’esforç personal i desenvolupar la capacitat crítica i autocrítica.
Places: 20

8. ESCOLTISME SOBRE RODES
Dates: 21 - 22 de maig (en funció de la climatologia, es podrà traslladar al 28 - 29 de maig)
Continguts principals:
El monogràfic es planteja de forma vivencial amb una sortida de cap de setmana amb bicicleta en la qual s'aniran treballant de forma específica diversos aspectes:
  • Contextualització del moment actual pel que fa a canvi climàtic i contaminació ambiental i necessitat de transitar cap a dinàmiques de mobilitat quotidiana desmotorizades i menys depenent dels combustibles fòssils.
  • Preparació de sortides amb bicicleta, elecció de la ruta, planificació, suports tecnològics per gestionar els itineraris, etc.
  • Nocions generals de mecànica per la posada a punt de les bicis i resolució d'incidències en ruta, tipologies de bicis, sistemes de transport de la càrrega, etc..
  • Anàlisi de la mobilitat en l'àmbit urbà, circulació segura amb bicicleta, conducció de grups amb bicicleta, implicació local en l'àmbit de la ciclomobilitat,  idees per treballar-ho a l'agrupament.
Places: 12

9. EDUCACIÓ EMOCIONAL --complet--
Dates: 10 - 12 de juny
Objectius generals:
  • Aproximar els participants a l'Educació Emocional
  • Viure per compartir (des de l'experiència, si no se sent, no es pot transmetre)
  • Mostrar diferents punts de vista sobre aquest món (des del teatre, la dança i la teoria)
  • Donar un punt de vista de partida a la persona participant per poder treballar-ho al Cau.
Objectius específics:
  • Adequar l'educació emocional a les diferents unitats
  • Donar recursos per treballar-la als AeiGs
  • Mostra diferents metodologies
Places: 20

10. FORTRUC
Dates: 27 - 29 de novembre i 5 - 8 de desembre (formació de 2 caps de setmana)
Objectius:
  • Reflexionar al voltant del procés del Truc.
  • Descobrir i qüestionar-se el nou mètode Truc.
  • Comprendre la diversitat del truc en les seves diferents realitats.
  • Prendre consciència de la importància del paper de l'animador.
Places: 30

11. BE CASTOR, MY FRIEND! (Monogràfic de la branca de Castors i Llúdrigues)
Dates: 15 - 17 d'abril

Objectius:
  • Descobrir el potencial de la branca i com aplicar-hi el mètode escolta.
  • Conèixer els trets psicològics i reaccions dels castors i llúdrigues.
  • Aprendre a motivar el grup!
  • Descobrir recursos útils per la vostra branca
  • Prendre consciència del paper del cap en aquesta branca i com actuem en situacions habituals.
  • Comprendre les expectatives de les famílies i la relació amb el cau
  • Aconseguir un bon ambient al cau i estimular el creixement personal
Places: 30

PREU:
Monogràfics d'un cap de setmana:
Afiliats/des a MEG: 50€
Altres participants: 70€

Monogràfics de dos dos caps de setmana:
Afiliats/des a MEG: 60€
Altres participants: 90€

FORTRUC:
Afiliats/des a MEG: 70€
Altres participants: 120€

FORCASTORS:
Afiliats/des a MEG: 40€
Altres participants: 70€

INSCRIPCIONS:
S'obren inscripcions el 30 d'octubre.

Cal que us inscriviu a través del Portal de l'Escola de Formació (PEF) si sou membres de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, i si no ho sou, enviant un correu a escolaformacio@escoltesiguies.cat.
Les places s'atorgaran per rigorós ordre d'inscripció i posterior pagament. Per saber l'estat de la vostra inscripció, consulteu e-mails  que rebreu del PEF.