Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Entrevistes

Pep Anton Vieta Químic i escolta
19.09.2012

“Recomano a tots els caps l’ús de la ciència recreativa per a vestir un eix d’animació”


Text: Anna Camacho (col·laboradora de l'equip de Comunicació) · Fotos: Pep Anton Vieta


En Pep Anton Vieta, o Pep Químic, tal com l’anomenen amics i companys, és cap de l’Agrupament Escolta i Guia Pinya de Rosa (Blanes) de la Demarcació de Girona. En Pep té 25 anys, es dedica al món de la química i paral·lelament al món de l’escoltisme. El més curiós de tot és l’extraordinària combinació que això suposa.


« Estic convençut que, sense la descoberta de l’apassionant món de l’escoltisme i el guiatge, no se m’hagués despertat aquesta vocació d’ensenyar »

Fem un repàs de la teva vida al cau, Pep. Com i quan vas entrar en contacte amb l’AEiG Pinya de Rosa?
Fa 6 anys que sóc cap a l’AEiG Pinya de Rosa. Vaig entrar-hi directament com a cap sense haver estat nen, malgrat que vaig participar durant molts estius al casal de la Parròquia que portaven alguns caps de l’Agrupament. Després de tants anys participant al Casal, on vaig acabar essent monitor, un dia, els caps de l’Agrupament ens van comentar a la colla d’amics que, com que l’agrupament no estava per tirar coets, què ens semblaria entrar a formar-ne part. I ens vam animar! I així va ser la meva entrada i la de molts altres nous caps a l’Agrupament. Al llarg d’aquests anys he passat per Castors, Llops i Truc, i també he estat membre de l’Equip d’Agrupament com a tresorer. Una gran experiència, tot plegat!
 
Amb quines altres activitats compagines el cau?
Faig diverses activitats a nivell associatiu a la vila de Blanes i actualment les compagino totes elles amb la tesi doctoral que estic desenvolupant en el si del Departament de Química de la Universitat de Girona, la qual està enfocada a la comunicació i divulgació de la ciència i aquí rau la gran relació que he trobat entre el cau i la química, la química i el cau.

A més, formo part de la Delegació de Joves del Bisbat de Girona, on aquest mateix mes de setembre ha començat la meva tasca com a vicedelegat.
 
A simple vista sembla que el món de la química i del cau són dos móns incompatibles. Com relaciones el món de la química i el món del cau? I a l’inrevés? Quines aplicabilitats hi trobes?
La veritat és que, encara que no ho sembli, aquests dos móns poden tenir molts punts en comú. Jo hi he trobat una gran interacció.

Des del punt de vista professional i com a part de la meva tesi doctoral, durant el curs i en moltes ocasions surto de la universitat per entrar a l’aula de l’escola o l’institut, on faig xerrades formatives i divulgatives amb l’objectiu d’acostar la recerca científica als estudiants preuniversitaris. En elles m’agrada aplicar recursos de l’educació en el lleure, com són l’ús d’un eix d’animació, el fet de sortir de l’aula per a fer la “classe” al pati o dur a terme experiments d’allò més espectaculars i màgics per a plasmar un concepte. Estic convençut que, sense la descoberta de l’apassionant món de l’escoltisme i el guiatge, no se m’hagués despertat aquesta vocació d’ensenyar i encara menys de fer-ho d’aquesta manera, amb l’ús dels recursos que ens proporciona l’educació en el lleure, fins i tot en la didàctica del que pot semblar una ciència molt clàssica, dura, complicada i pesada com és la química.

I, pel que fa al cau, el mateix o encara millor! En més d’una ocasió hem utilitzat el recurs de la química, i la ciència en general, per a perfilar algun eix d’animació i a la unitat hem fet experiments amb material i reactius casolans i quotidians. Recordo, per exemple, un misteriós experiment que vam fer amb els RiNG durant la Ruta de les Deu Ermites amb el Sant Graal, en un eix d’animació sobre els Templers.
Recomano l’ús de la ciència recreativa a tots els caps de qualsevol unitat per a vestir un eix d’animació!
 


Quina és la combinació més explosiva que has fet en el món de la química? Experimentant sempre passen coses, oi? Explica’ns...
Gràcies a Déu mai ens ha passat res greu! Però sí que és cert que en una ocasió vaig enredar una companya del Departament de Química perquè m’ajudés a dur a terme l’assaig d’un experiment que havia estudiat però encara no havia vist en directe. Havia de ser un experiment espectacular, el qual involucrava una explosió, però sense cap perill i que m’aniria molt bé per a mostrar la reactivitat del fòsfor als estudiants de primer curs de química a la universitat, a la classe d’aquella mateixa tarda. Vam sortir a la gespa de la universitat, a l’exterior, per a dur a terme l’assaig lluny del laboratori, només per si de cas... i el resultat va ser bestial! Amb l’explosió generada vam mobilitzar tothom que corria per l’exterior de la Facultat, guarda de seguretat inclòs, i la veritat és que ens vàrem espantar i tot. Evidentment que, un cop fet aquest assaig, vaig dur a terme l’experiment amb els estudiants de 1r curs de Química reduint la quantitat de reactius a una tercera part. I, per descomptat (m’ho vaig ben guanyar), la Cristina ja no m’acompanyarà mai més quan li digui que vull provar un nou experiment.

« En més d’una ocasió hem utilitzat el recurs de la química, i la ciència en general, per a perfilar algun eix d’animació i a la unitat hem fet experiments amb material i reactius casolans i quotidians »

 
Delita’ns amb algun experiment casolà que puguem fer amb la canalla...
Hi ha molts experiments que es poden dur a terme amb material i reactius ben casolans i quotidians a les tardes de cau o a les sortides i campaments. Per exemple, recomano l’ús de la reacció entre el vinagre i el bicarbonat, amb el despreniment de diòxid de carboni que comporta, per tal d’impulsar un coet o inflar un globus. Aquest experiment l’he dut a terme al cau i al Casal d’estiu del cau i agrada molt tant a grans com petits. Tot i que l’experiment estrella amb reactius casolans és el que té lloc en introduir uns quants caramels Mentos dins d’una ampolla de cola. Es genera un guèiser espectacular de la dolça beguda. Perfecte per a fer a l’estiu i obligat per a l’exterior!
 
He dut a terme experiments de química recreativa al cau, però per altra banda, he portat el cau a projectes científics de la universitat. L’exemple més clar és el de la meva participació al projecte “Ciència a la fresca” de Recerca en Acció (Generalitat de Catalunya), el passat 2010.
 
L’objectiu d’aquest projecte era, mitjançant una sèrie de vídeos, mostrar a la ciutadania la cara més propera de la ciència i dels investigadors. Aquells que fem recerca als laboratoris de la universitat vàrem sortir al carrer i vàrem mostrar que la ciència ens envolta i que amb material ben quotidià podem fer experiments ben divertits i interessants. En el meu cas, vaig sortir del laboratori i vaig guiar els càmeres a un riu. Allà em vaig treure la bata i em vaig posar camisa (taronja, ja que llavors era cap de Castors i Llúdrigues) i fulard i vaig fer un experiment que els escoltes i les guies coneixem molt bé... un filtre de sorres seguit d’un tractament amb compost de clor, iode o lleixiu per a purificar l’aigua d’una font de muntanya abans de posar-la a la cantimplora.

« Hi ha molts experiments que es poden dur a terme amb material i reactius ben casolans i quotidians a les tardes de cau o a les sortides i campaments »

 
Com et dones a conèixer, Pep? Tens algun espai on et puguem conèixer una mica millor?
Tinc un bloc de divulgació i comunicació científica, http://pepquimic.wordpress.com/, mitjançant el qual porto 4 anys fent divulgació científica a la xarxa, per a tots els públics i amb l’humor i la química recreativa com a recursos comunicatius. Al bloc hi he publicat diverses entrades relacionant l’escoltisme i la ciència. Cada 22 de febrer acostumo a publicar-ne una (és data assenyalada!). També sóc actiu a les xarxes socials Twitter (@pquimic i @pepantonvieta) i Facebook, mitjançant les quals intento fer una divulgació científica 2.0. Destacaria el meu interès pels experiments de química recreativa com a eina per a captar l’atenció de l’estudiant (mitjançant un eix d’animació al més pur estil escolta i guia, si cal), per aquest motiu i mitjançant el canal de Youtube http://www.youtube.com/pepquimic (actualment, més d’un centenar de vídeos).
 
 
EXPERIMENT ESCOLTA I GUIA
Filtre de sorres per purificar l’aigua del riu
En el següent enllaç al web de Recerca en Acció trobareu el vídeo de l’experiment, així com el fonament científic i procediment per dur-lo a terme:

CIÈNCIA AMB HUMOR
Aquí pots trobar-hi més experiments i conèixer millor en Pep.

Blog
http://pepquimic.wordpress.com/
Twitter
@pquimic i @pepantonvieta
Facebook
http://www.facebook.com/pepantonvieta
Youtube
http://www.youtube.com/pepquimic

Font: El Correu núm. 82, secció Protagonistes de MEG. Tardor 2012.
 


Comparteix