Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Notícies

21.05.2014

Encara queden places a la FORA d'estiu. Inscriu-t'hi!

manlleu, educació inclusiva, música, escola de música, projecte, experiències

"Un violoncel per tothom", un dels projectes que coneixerem a la FORA.
Escola de Música de Manlleu

El proper 24 de maig tindrà lloc la Formació per a Responsables Associatius (FORA) sobre diverses aportacions d'educació inclusiva. Tindrem l’oportunitat d’escoltar persones expertes en aquests temes. T'expliquem qui són i perquè les hem convidat.

Sota el títol “Com construir una comunitat? Comunitats d’aprenentatge i models d’educació inclusiva”, la formació ens proposa descobrir experiències d’escoles on els mestres comparteixen l’aula amb pares i mares, emocionar-nos amb un concert d’infants amb capacitats molt diverses, conèixer els principis de F. Tonucci a partir de l’experiència de Vic i apropar-nos a un nou agrupament inclusiu.  

Ramon Flecha

Ramon Flecha és catedràtic de Sociologia i Doctor Honoris Causa per la Universitat West Timisoara. Les seves aportacions han contribuït a diferents àmbits de la sociologia, dedicant-se a concretar teories i pràctiques que superen les desigualtats socials.

Va fundar L'Escola de Persones Adultes la Verneda-Sant Martí, la labor cultural i democràtica de la qual ha estat reconeguda en un article publicat per la Harvard Educational Review, essent la primera experiència educativa espanyola publicada per aquesta revista.

La seva teoria de les societats dialògiques ha guiat la fundació i les activitats de un centre de recerca (CREA) que està sent presentat com a model de treball sociològic del segle XXI. Al 2007, va iniciar juntament amb Erik Olin Wright una xarxa de recerca internacional sobre empreses solidàries d'èxit, i d'aquí el concepte d'actuacions cooperatives d'èxit.

Experiència comunitat d'aprenentatge

Ens explicaran la Comunitat d'Aprenentatge de l’Escola Mare de Déu de Montserrat de Terrassa, la Núria Marín, directora, i la Susana Acosta, cap d'estudis.

Ser una escola relacionada amb l’entorn. L’escola i les entitats de l’entorn hem de treballar en xarxa i aprofitar tot el potencial, hem de compartir el compromís de transformar la societat millorant l’educació dels infants i joves.

Quan els infants i els joves són el centre d’interès de totes les organitzacions és fàcil posar-se d’acord i rendibilitzar els recursos. Cal somiar plegats quina és l’educació que volem per als nostres infants o com volem que sigui el nostre barri, i després hem de posar-nos d’acord en comissions mixtes, treballant en equip per dur a terme aquest somni. Hi haurà somnis a llarg termini i d’altres a mitjà o curt termini, i n’hi haurà d’altres que potser no podrem aconseguir.

Quan a l’escola vam començar a somiar no imaginàvem que fos possible però vam ser agosarats i creatius, i vam tirar endavant. Hem aconseguit molts somnis: voluntariat a les aules, extensió de l’horari escolar amb moltes activitats extraescolars, relació molt fluïda amb l’associació de veïns i altres entitats del barri.

Ara el futur és compartir el somni del barri. La nostra comunitat d’aprenentatge també participa en aquest procés i hi aporta la seva experiència per generar un procés ple d’expectatives i possibilitats.

Extret de: Debats d'educació
Més informació: Experiència Mare de Déu de Montserrat

Un violoncel per a tothom (Eulàlia Subirà)


La música, i en aquest cas el violoncel, pot esdevenir una eina molt vàlida per atendre les inquietuds culturals de persones amb discapacitat intel·lectual; i pot ser-ho des de la inclusió, per tal que puguin compartir espai i experiències dins d’una mateixa aula. Vint anys després de començar a fer classes a l’Escola de Música de Manlleu, Eulàlia Subirà ha consolidat aquest model, ben poc habitual, a través del mètode Suzuki d’ensenyament musical, del qual és una referent a Catalunya. L'Eulàlia és professora de violoncel a l'Escola de Músdica de Manlleu i directora del Vic Cello Festival.

Ajuntament de Vic: "Vic Ciutat Educadora"

Vic ha fet una aposta per l’educació. Ja des del 1997 Vic és una ciutat educadora i ha plasmat en totes les seves polítiques públiques aquesta perspectiva. És educadora en un sentit ampli del terme, entenent com a agents educadors no només els centres educatius, sinó també tots aquells que conformen la nostra ciutat: des de l’entitat fins al ciutadà de peu.

El desplegament del Projecte Educatiu de Ciutat ens permet construir una ciutat amable i compromesa amb l’educació, que aposta per la formació al llarg de la vida, que exerceix un lideratge més enllà del seu terme municipal pels seus múltiples equipaments amb perspectiva educadora i que es configura com un municipi compromès amb la mobilitat dels nois i noies, una ciutat pensada per als infants i des dels infants.

Presentació de la creació d’un agrupament inclusiu: AEiG Collformic

Com i per què ha nascut un nou agrupament a Vic? Ens ho explicaran l'equip motor de l'agrupament, format per la cap d’agrupament i secretària, Laura Coma; la responsable pedagògica, Kàtya Villa; i l'administradora i responsable pedagògica, Montse Muntadas; conjuntament amb la Gina Codinachs, directora de l’escola La Sínia de Vic i les dues comissàries de la Demarcació de l'Alt Ter, la Marta Miarons i la Núria Montanyà.

L’AEiG Collformic s’ha creat després d’un procés de col·laboració i treball en xarxa entre veïns, joves voluntaris/es, entitats del barri i el suport de l’Escola La Sínia, l’Associació de Veïns del Remei, el Pla de Desenvolupament Comunitari del Remei, el Pla de Barris, l’Ajuntament de Vic i la Demarcació de l’Alt Ter.
 


Comparteix