Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Notícies

22.06.2015

Coneix els 4 projectes per a infants i joves de Colòmbia, el Senegal, el Perú, Guatemala i Catalunya que finançarem aquest any

cadira, pintada, carrer, cooperació, educació, infància, joves, participació


Dvdgmz (Flickr)

Rebran en total uns 9.000 euros, després de resultar guanyadors del concurs que vam convocar per destinar l'1% ingressos propis de MEG a iniciatives de cooperació.

Per tercer any consecutiu, des de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG) vam convocar aquest mes de maig un concurs públic per finançar projectes de cooperació pel desenvolupament d'altres entitats i organitzacions.

La dotació econòmica del concurs, de 8.866,29 euros, correspon a l’1% dels ingressos propis de MEG del curs 2013-2014, conjuntament amb les partides de cursos anteriors que han quedat desertes o en què no s’ha convocat concurs públic.

Després de valorar tots els projectes presentats, el jurat ha decidit repartir els diners entre els següents projectes: 


Associació DIAS (Desenvolupament, Inclusió i Acció Social)
: projecte “Acció i formació juvenil en igualtat de gènere, pau i medi ambient” (finançat amb ​2.029,39 euros)

Participació comunitària a Colòmbia. Acció i formació juvenil des de la igualtat de gènere, la pau i el medi ambient. El projecte busca enfortir el procés de promoció de la participació i la formació de joves entre 15 i 25 anys de les zones rurals de Medellín, així com l’intercanvi de coneixements amb voluntariat local i internacional. Es duran a terme seminaris, tallers de formació i sortides de camp sobre la temàtica de la igualtat de gènere, l'educació per la pau i la sensibilització i promoció del medi ambient. Durant la darrera part del projecte es duran a terme accions de sensibilització a la ciutat d'Esplugues de Llobregat (Barcelona). El projecte es durà a terme de manera col·laborativa entre l'Associació DIAS (Esplugues de Llobregat) i la Corporación Ecològica i Cultural Penca de Sábila.


Fundació Utopia- Bicicletes sense fronteres: projecte “Nahual 2015” (finançat amb 3.311,65 euros)
Arribada a Catalunya de 2 guatemalencs voluntaris (un noi i una noia), facilitadors de la creativitat, formats al projecte de cooperació internacional EFCI Joves (2003-2009) i experts en creativitat aplicada a processos grupals i treball en col·lectius afectats per situacions conflictives d’exclusió social a Centre Amèrica, experts en autoestima, lideratge i facilitadors de talents. Els joves realitzaran els seus tallers i xerrades a centres cívics, entitats, coordinadora d'ONG, instituts... Aquesta formació i les activitats vivencials tenen com a objectiu respondre a la necessitat del nostre país de promoure el voluntariat, els projectes de codesenvolupament impulsats per les persones nouvingudes al territori o immigrants de segona generació que vulguin treballar pels seus països d'origen.


Fundació Babel Punt de Trobada: projecte “Escola i colònies Kalasans” (finançat amb 2.000,00 euros)
Projecte de suport a activitats educatives per a joves al barri de Sam Sam de Dakar, Senegal.  L'escola Kalasans és el que es considera una escola “alternativa”, que té característiques que la diferencien de les altres, com que es dirigeix a nois i noies de 9 a 14 anys que per la seva edat ja no poden entrar en una escola pública, tal i com marca la llei. A Senegal l’ensenyament és obligatori des dels 6 anys, però si algun nen no s'ha inscrit a l’escola abans dels 8 anys, ja no pot entrar a l’escola pública (gratuïta), i queda absolutament exclòs del sistema educatiu.
En aquesta escola del barri perifèric de Dakar qualsevol nen i nena hi té cabuda sobretots aquells que es queden com hem dit al marge del sistema educatiu.
L’escola, a més de donar-los una formació acadèmica bàsica, els ofereix una àmplia oferta de formacions ocupacionals on els alumnes es preparen per a incorporar-se al món del treball un cop acabats els estudis.
Per la seva banda, les colònies volen apropar per uns dies els nens a una realitat allunyada de la pressió demogràfica i econòmica del barri de Sam Sam de Dakar.


Fundació PROIDE: projecte “Difusió educativa per a la promoció de la llengua i identitat quítxua” (1.525,25 euros)
Difusió educativa per a la promoció de la llengua i identitat quítxua, a través del programa de ràdio infantil "Qhaswaq Wallatachakuna", al Valle Sagrado del Perú.
En el diagnòstic de les institucions educatives de les comunitats que viuen a les parts altes de les muntanyes dels Andes del Valle Sagrado, al Departament de Cusco, s’han detectat debilitats en els nens i nenes en quant al desenvolupament de les seves capacitats comunicatives en quítxua i castellà. Tot i que la llengua materna és el quítxua i s’expressen perfectament de manera oral, no existeix un domini escrit degut al procés de desvalorització de la llengua originària per processos de marginació i discriminació.
Aquest projecte pretén impulsar el bilingüisme i dignificar la identitat cultural quítxua entre els nens i joves, a través d'un programa radiofònic lúdic a la Ràdio Rimarinakusunchis (Dialogant), ubicada a la població d'Urubamba. Aquesta dignificació es materialitza en la recuperació de savieses i coneixements que els alumnes faran de la pròpia cultura, per així difondre’ls incorporant nous elements d'enfocament intercultural.
S'implicarà a 36 alumnes de 3 comunitats andines en la generació de continguts educatius, per a una audiència calculada de 35.000 oients. L'objectiu és crear un espai comunicatiu real i funcional on els estudiants puguin expressar-se en la seva llengua originària i en castellà, desenvolupant habilitats orals i escrites, per dignificar davant d'iguals la llengua i la cultura quítxua.


Comparteix