Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Notícies

10.11.2015

Revindiquem la feina d’esplais i agrupaments al debat sobre el dret al lleure educatiu

debat, lleure, meg, fceg, esplac, fundesplai, mcecc

Debat “El dret al lleure educatiu. Un repte per la nova legislatura”.

Aquest matí hem participat al debat “El dret al lleure educatiu. Un repte per la nova legislatura” organitzat per la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya.

Per part de l’escoltisme i el guiatge hi ha participat en David Guàrdia, membre de l’Equip de Relacions de MEG; juntament amb representants de les principals entitats socials i educatives, agrupades a la PINCAT (Plataforma d’Infància de Catalunya): Raimon Carreras, president d’Esplais; Carles Barba, vicepresident de Fundesplai; i Albert Riu, secretari tècnic del Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans.

A continuació resumim algunes de les idees que s’hi ha comentat.

Cal garantir que l’educació en el lleure no segregui

Cal seguir treballant per a l’equitat, tot acabant amb la desigualtat en l’accés al lleure a causa de raons sòcio-econòmiques, per garantir que tots els infants i joves puguin accedir-hi. “En els moviments de base voluntària, el fet que caps i monitors eduquin des de la gratuïtat redueix els costos d’accés”, ha explicat en Raimon Carreras. Tot i que hi hagi beques per accedir al lleure, “la dinàmica associativa i voluntària té el repte de veure com penetra en sectors en exclusió i com fer que la seva proposta educativa vagi en cada territori connectada amb l’entorn particular”, ha explicat en David Guàrdia. “Hi pot ajudar molt el fet que caus i esplais són espais permeables, compromesos i d’empoderament d’infants i joves”.

Demanem reconeixement de l’associacionisme educatiu de base voluntària

“El marc normatiu actual no només no afavoreix l’associacionisme educatiu, sinó que dificulta la seva tasca educativa i formativa i l’accés a la natura”, ha manifestat en David. Per solucionar-ho, es demana a les institucions evitar la burocratització i permetre que les formacions obtingudes en les escoles de formació de base voluntària siguin reconegudes professionalment i útils per a treballar. “Demanem amb altres entitats que es faciliti l’activitat associativa des de la no regulació, com a espai de llibertat i espontaneïtat”, ha seguit.

Cal augmentar les sinergies amb les escoles i la comunitat educativa

Cal que les institucions i la societat concebin l’educació com una tasca col·lectiva on hi participen diversos agents, no només de l’educació formal. “El fet que el Departament es digui d’Ensenyament i no d’Educació mostra poca sensibilitat en aquest sentit”, ha comentat en David Guàrdia. Agrupaments i esplais hem de treballar més conjuntament amb les escoles i la resta de la comunitat educativa. En alguns pobles o barris, entitats i centres educatius ja treballen en comú, però cal potenciar-ho.

No eduquem només per al lleure: eduquem per la vida

L’associacionisme educatiu ha reivindicat en el debat que la seva tasca no es redueix a unes hores concretes a la setmana que entenem com a “lleure”, sinó que al cau i a l’esplai es viuen situacions quotidianes i de tot tipus i s’adquireixen valors fonamentals. “Més enllà del lleure, eduquem per la vida. Amb el cau mengem, dormim, creixem, reflexionem i vivim”, ha explicat en David Guàrdia.

Es posen en valor els aprenentatges fets al cau i a l’esplai

“L’educació en el lleure manté tot el sentit i la vigència actualment”, ha manifestat l’Albert. “Cada cop més, tota la comunitat educativa està d’acord que els aprenentatges fets en l’educació en el lleure són molt significatius”, ha manifestat en Carles. Malgrat la desigualtat en l’accés al lleure encara existent, el reconeixement social dels aprenentatges fets al cau i a l’esplai és una bona notícia. “Eduquem per la llibertat dels nens i joves i a partir de les seves necessitats. Volem que siguin agents actius, que tinguin experiències i que puguin jugar lliurement”, ha explicat en Raimon.
 
A més, en el debat, l’adjunta per a la defensa dels drets dels infants i dels adolescents del Síndic de Greuges, Maria Jesús Larios, ha presentat les novetats, l’evolució i el seguiment de ‘L’informe sobre el dret al lleure educatiu i a les sortides i colònies escolars’ del Síndic de Greuges (Juny 2014). 


Comparteix