Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Notícies

22.02.2018

De ruta sobre rodes!


AEiG Santa Maria Santa Agnès

Fa poc parlàvem de les rutes durant els campaments i ens vam centrar en aquelles que es fan caminant. Però hi ha una modalitat molt popular entre els grups escoltes i els esplais que consisteix en desplaçar-se en bicicleta. Es per això que avui parlem de les rutes sobre rodes!

L’element bàsic d’aquestes rutes és la bicicleta i, per tant, aquesta ha de ser adequada al recorregut que realitzarem. Cal revisar que estigui en bon estat, sobretot les rodes, la cadena i els frens. Pel què fa a les rodes, cal que estiguin inflades de forma adequada al terreny on circularem; si estan massa inflades poden perdre tracció a les pujades i si ho estan massa poc és més fàcil que punxem.

Hem de tenir en compte que durant la ruta podem necessitar solucionar algun problema de la bicicleta i per aquest motiu cal que portem un bon joc d’eines i tenir uns coneixements bàsics de reparacions. Pot ser una bona idea fer petites formacions prèvies amb tot el nostre grup perquè tothom tingui una mica de nocions de com reparar petites averies.

Idees pel joc d’eines:
  • Claus Allen de diferents mides
  • Tornavís estrella i pla
  • Desmunta-cadenes: és molt útil per reparar la cadena de forma ràpida si aquesta es trenca però cal practicar prèviament per saber-lo utilitzar correctament
  • Navalla
  • Reparació de punxades:
    • Càmera de recanvi
    • Pegats
    • Cola
  • Oli per engreixar els pinyons i la cadena
  • Inflador
Un altre punt previ imprescindible abans de la ruta és la planificació d’aquesta. Cal pensar de forma molt acurada la distància de cada etapa, el temps necessari, com serà el recorregut (desnivells, tipus de via, etc...) i on podrem parar per descansar.

És important buscar un equilibri entre l’esforç físic que volem/podem fer i el temps necessari per descansar. Hem de ser prudents i plantejar-nos objectius assequibles sense arriscar massa.

Si la nostra ruta té trams urbans haurem de buscar carrils bici i respectar les senyals de trànsit del nucli urbà. Es recomana intentar circular per vies poc transitades per evitar perills.

Quan circulem per la muntanya hem d’intentar evitar els camins molt complicats ja que amb la bicicleta requereixen un nivell d’entrenament molt més elevat que quan anem caminant. Cal tenir en compte que els camins estrets, amb roques, o amb molt pendent seran més difícils de circular. S’ha de moderar la velocitat i anar molt en compte si hem de creuar una carretera. També hem de vigilar amb els animals salvatges ja que si se’ns creuen de cop podem tenir una caiguda.
Però abans de marxar ens espera una tasca complicada, encabir tot l’equipatge dins les alforges! Les alforges són dues bosses lligades entre sí que es pengen a cada costat de la bicicleta per a transportar allò que ens faci falta. La forma que tenen permet compensar la càrrega i evita que ens sobrecarreguem l’esquena amb motxilles molt grosses. Normalment tenen una capacitat reduïda, per tant, es recomana portar allò que realment és imprescindible.

Per fixar l’alforja a la bicicleta ens farà falta un portaequipatges que instal·larem sobre la roda, darrera el seient.

Aquestes són algunes de les coses que no us podeu oblidar:
  • Farmaciola
  • Proteccions:
    • Casc
    • Guants
    • Mallot o pantalons amb culot incorporat ja que haurem d’estar moltes hores asseguts a la bicicleta
    • Ulleres de sol: no només s’utilitzen per protegir-nos dels rajos solars sinó que serveixen per evitar impactes amb branques i evitar que ens entri dins dels ulls insectes o fang.
  • Roba: el sistema de capes ens ajuda a regular la temperatura jugant amb les cremalleres segons les condicions climàtiques i la suor del nostre cos. Ex: samarreta, mallot, jaqueta tèrmica i impermeable (per la pluja i el vent).
  • Llums i reflectors per si se’ns fa fosc
  • Cantimplora d’aigua
Abans, durant i al final de la ruta cal anar fent estiraments per evitar lesions i prevenir les agulletes; sobretot cal estirar les cames, els braços i el coll que és on farem més tensió.

Durant la ruta hem de començar amb un ritme suau i anar augmentant-lo pedalejant de forma regular. Hem d’evitar fer accelerades brusques i mai competir amb els i les companyes per arribar abans. Si ho fem, pot ser que al final no tinguem prou forces per acabar l’etapa.

És important anar sempre en grup, però si finalment ens separem, cal que de tant en tant ens tornem a agrupar; sobretot després d’una pujada exigent o abans d’una baixada que pugui comportar cert risc.

Haurem d’estar ben hidratats i ben alimentats per tenir una condició física adequada en cada etapa. Un norma clàssica és beure aigua abans de tenir set i menjar abans de tenir gana. Una idea aproximada pot ser fer un glop d’aigua cada vint minuts i menjar alguns fruits secs o un tros de plàtan cada mitja hora. Haurem de tenir en compte realitzar un bon àpat abans i després de cada etapa.

Com en totes les activitats a l’aire lliure, és important fer un seguiment acurat de la meteorologia. Hi ha diferents webs i aplicacions que ens poden ser d’utilitat i no ens hem d’oblidar que la gent de la zona en general tenen un bon coneixement dels canvis meteorològics que es produeixen en el seu territori així que no està de més preguntar la seva opinió.

                        

No hem de deixar de banda que vivim en l’era de les noves tecnologies i que, avui en dia, hi ha moltes aplicacions interessants per les activitats que realitzem. El següent llistat és un resum d’aplicacions que podem utilitzar tant per planificar la ruta com per realitzar-la.
  • GPS Fields Area Measure: permet calcular la ruta en bici i conèixer la distància recorreguda
  • Oruxmaps: serveix per saber la nostra posició en un mapa, crear rutes i guardar el recorregut.
  • Wikiloc MTB: és una app per crear rutes. Al ser una eina col·laborativa tothom pot anar afegint les seves rutes de forma detallada. També es pot utilitzar com a navegador GPS.
  • Google Maps: és la app més complerta en quant a mapes. S’utilitza molt per a trobar la ruta més adequada.
  • Runtastic Road / Mountain Bike: mesura diferents funcionalitats durant les rutes, és molt complerta per a activitats esportives.
  • Strava: xarxa socials per estar en contacte amb altres ciclites i trobar opinions de les rutes.
  • Bici Repair: conté tutorials, imatges i consells per reparar la bicicleta.
A Catalunya tenim una bona xarxa de rutes interessants per a realitzar amb bicicleta i a internet hi trobarem un munt de recursos. A més, a les fitxes dels terrenys d’acampada de Campaments i Més, a l’apartat d’Informació addicional, hi ha un recull de rutes en bicicleta per la zona propera al terreny.
Recursos, rutes i blogs:
Article publicat originalment al web de Campaments i Més.



Etiquetes

Comparteix