Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Notícies

20.02.2019

[Reportatge] Explicar(-nos) qui som i com ho fem

Campaments d'estiu, unitat de RiNG a la Vall de Núria
AEiG Sant Miquel

Els escoltes i guies creixem al cau sentint que allò que fem transforma, que som un agent real de canvi, que les nostres accions incideixen i repercuteixen en el nostre entorn, que "deixem el món millor del que l'hem trobat". Nosaltres n'estem convençuts i convençudes i ningú ens en fa dubtar, però traslladem a la societat la transcendència de les nostres accions i projectes?


El moviment escolta i guia és un moviment consolidat des de fa anys a Catalunya, però encara hi ha un gran desconeixement de què es fa els dissabtes als locals de moltes viles de Catalunya, què fan durant quinze dies un grup d’infants i joves a la muntanya de campaments o com funciona i s’organitza Minyons Escoltes i Guies. Cal donar a conèixer la nostra tasca, com treballem i tot allò que fem, i la manera que tenim més al nostre abast és comunicant.

Sovint ens costa explicar qui som, què fem i com ho fem a la gent externa a l’escoltisme, molts cops en fem un resum per sobre, sense entrar en detall, ens resignem a pensar que potser no acabaran d’entendre ben bé què fem al cau, i per què ho fem. “Quedem els dissabtes a la tarda i fem tallers, gimcanes, jocs… Ahh! També fem sortides de tant en tant i a l’estiu anem de campaments quinze dies en tenda, fem ruta, i també servei. I els i les caps són persones voluntàries!”. Aquest podria ser un model de frase utilitzada per explicar el que fem de manera ràpida quan a l’escola ens pregunten què hem fet el cap de setmana, quan la iaia ens pregunta per què el dissabte després de dinar ens posem el fulard i marxem ràpidament i corrent cap al local de l’agrupament o quan els teus companys de la universitat et diuen de quedar el dissabte a la tarda per fer un treball i els has de dir: “No puc, tinc cau”. Ells et preguntaran: però exactament, al cau, què s’hi fa?
 
Som nosaltres mateixos des dels agrupaments, des de les demarcacions, des de l’entitat, que hem de fer sentir la nostra veu per reivindicar la nostra tasca. Hem de ser capaços de saber explicar el que realitzem dia a dia, ja que nosaltres som els principals coneixedors de tot allò que fem i tenim al nostre abast eines de comunicació a les quals hem de saber treure suc perquè arribi un missatge positiu del món de l’escoltisme a Catalunya.
 
Dels agrupaments a la Terra
 
En primer lloc, podem comunicar en l’àmbit de l’agrupament. És imprescindible una bona comunicació amb les famílies perquè són les qui confien en la tasca que realitzem els i les caps, cal mantenir-les informades de què realitzem al llarg del curs, així com cal pensar en famílies fora del cau que en el futur poden portar-hi els seus infants. Avui en dia, la majoria d’agrupaments ja compten amb un perfil a les xarxes socials, és una eina que tenim molt al nostre abast i que permet arribar a un gran nombre de persones. Els canals més triats són Facebook, Instagram i Twitter, on el que més es comparteixen són imatges de les activitats que fem, dels campaments o, fins i tot, on es difonen les activitats obertes al poble o les activitats de servei.

Darrerament, també creix la tendència de crear continguts propis, com vídeos del que fem al cau que després es comparteixen a les xarxes i permeten fer arribar el nostre missatge a un gran nombre de gent. Un exemple és el vídeo Sempre Cau creat per l’AEiG Bonanova del Sector 1 del Barcelonès i que explica algunes de les vivències que té una persona que pertany a un cau, o vídeos com el realitzat per l’AEiG Agramunt (Demarcació Nord-occidental) anomenat Campaments 2018, que és un vídeo resum dels campaments d’estiu d’aquest agrupament.
 
Alguns agrupaments decideixen també apostar pel paper, com és el cas de l’AEiG Jaume Caresmar i M. Antònia Salvà d’Igualada que publica una revista pròpia, El Cauet, "la qual és un projecte conjunt de l'Agrupament en què participen tots els seus membres des de les diferents branques a través d'articles o cròniques d'activitats". Aquesta revista arriba a les famílies i a l'entorn local i s’aconsegueix, així, transmetre l'impacte i la rellevància de la seva tasca.
 
Comunicant des de les demarcacions
 
Les demarcacions també s’han sumat al carro de la comunicació. Un exemple n’és la Demarcació de Girona que el 2012 va crear un programa de ràdio mensual, anomenat el Castor Radiofònic amb l’objectiu de donar a conèixer el món de l’escoltisme i informar del que es fa a la demarcació i als agrupaments de Girona. A més, setmanalment des d’aquesta demarcació tots els agrupaments i els i les caps reben un correu informatiu que pretén traslladar-los les informacions més rellevants, siguin de caire logístic per al funcionament del cau o d'activitats destacades perquè els agrupaments siguin coneixedors de projectes que altres grups o que l’entitat mateixa està estan desenvolupant. Aquestes informacions de la setmana, així com les pàgines de Facebook de les demarcacions, són eines de comunicació interna però que milloren i repercuteixen en la comunicació externa de l’entitat, ja que conèixer bé el que es fa al nostre entorn ens permetrà poder explicar millor què es fa a la nostra demarcació, conèixer com treballen altres caus i sentir-nos així membres d’un moviment molt gran.

És imprescindible una bona comunicació amb les famílies perquè són les qui confien en la tasca que realitzem els i les caps.

 
Comunicant des de l’entitat
 
Des de l’entitat, una de les apostes fortes de comunicació és el que teniu entre mans, la revista El correu, que celebra justament, amb aquest, els cent números. La revista quadrimestral té l’objectiu de donar a conèixer l’associació, tant a gent que ja en forma part com a gent externa (subscriptors, biblioteques i centres cívics, entitats col·laboradores, etc.) i es distribueix tant en paper com en línia a través del web de MEG, cosa que permet arribar a més públic i, per tant, fer més ressò de la tasca realitzada com pretén la revista. D’El correu destaquen com a seccions el «MEG Opina», el «Maneres de fer» i «Gent del Moviment» per donar veu als i les caps, així com a antics membres del Moviment sobre qüestions d'interès o d'actualitat. I també el «Reportatge» per posar sobre la taula temes directament vinculats amb l'escoltisme català i amb l'entitat que s’han treballat en profunditat. El correu també vol donar eines i inspiració per al naixement de noves idees a través de l’apartat «Recursos» i «Calaix de Projectes», així com l’«Espai Natura» permet descobrir noves rutes del territori català. Cada número finalitza amb una entrevista a alguna persona vinculada al Moviment i que ha realitzat algun projecte.
 
Amb la voluntat de mantenir informats els i les caps més periòdicament, va néixer el Correu Exprés, el butlletí electrònic quinzenal de l'actualitat de MEG. El butlletí, que recopila les notícies del web de MEG dels últims quinze dies, compta també amb continguts multimèdia publicats pels agrupaments, un recull de les aparicions dels agrupaments a la premsa i l'agenda amb les dates i compromisos rellevants per a l'entitat.

AEiG Sant Ferran
 
Un cop de mà a la comunicació escolta
 
L’entitat facilita diferents recursos i eines de comunicació als agrupaments que es poden trobar a la intranet Espai del cap. Recursos com un apartat de «Preguntes Freqüents», que dona resposta als dubtes més freqüents dels agrupaments, com per exemple consultes  relacionades amb  l’ús d’imatges a les xarxes socials, l’ús dels logotips de l’entitat  o la petició de materials de difusió, ja siguin fungibles ja siguin de gran format en condició de préstec, entre d’altres. D’entre els materials de difusió, els més demanats per ser d’especial utilitat per als agrupaments són els cartells per donar-nos a conèixer entre els infants i joves i les seves famílies juntament amb els cartells dirigits als i les joves que vulguin fer de caps i el llibret de presentació de l'entitat Sempre a punt!. Les plantilles de documents i presentacions amb la línia gràfica corporativa també són de gran ajuda, ja que utilitzar uns mateixos documents amb una mateixa imatge contextualitza la pertinença del grup o agrupament a l’entitat i transmet un mateix missatge unificat cap a l’exterior. Una comunicació col·lectiva dona un missatge clar i entenedor i reforça la tasca i el ressò comunicatius de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya.
 
MEG compta amb l’Àmbit de Comunicació, un equip de treball de voluntaris i voluntàries que vetlla per dur a terme una comunicació global, conscient, coherent i efectiva de tota l’entitat. Aquesta tasca la duu a terme amb el suport d’un equip tècnic, integrat a l’Oficina de Serveis Generals. Una de les tasques d'aquest equip, que repercuteix directament en la comunicació externa de l'entitat, és la gestió dels mitjans de comunicació, cosa que comporta la redacció de notes i dossiers de premsa, el contacte amb els mitjans i el seguiment i recull de les aparicions en premsa, ràdio i televisió.
 
Des de l’Escoltisme, dissabte rere dissabte, a les excursions i als campaments fem moltes petites i grans accions que transformen la societat, i no podem deixar d’explicar-les. Hem de mostrar a través de fotografies, d’articles o de publicacions a les xarxes les nostres activitats més ordinàries i, sobretot, hem d’aprofitar l’oportunitat que ens brinden els projectes de més rellevància per fer d’altaveu dels valors del Moviment.
 
L’exemple més significatiu va ser la Jamborinada. Amb la consciència del gran atractiu que tenia per als mitjans la trobada d’escoltes i guies més gran de Catalunya, amb més de 13.000 infants i joves participants que reivindicaven ser “la força per moure el món”, l’escoltisme va aprofitar l’ocasió i va assumir la responsabilitat de mostrar els valors del compromís i el voluntariat a la societat catalana a la vegada que els els encomanava per poder avançar cap a un país més just i solidari. La Jamborinada va tenir un gran impacte mediàtic i va permetre explicar a Catalunya que al cau es fa molt més que jocs i tallers els dissabtes i molt més que uns campaments d’uns quants dies a la muntanya a l’estiu.
 
Així doncs, els escoltes i guies hem de seguir comunicant la nostra tasca dia rere dia amb l’objectiu de fer arribar el nostre missatge tan lluny com puguem a través dels agrupaments, de les demarcacions i de l’entitat per tal que la nostra feina sigui reconeguda i valorada.


Font: El Correu 100, Reportatge pàg.7-9. Hivern 2019 ​Text: Mireia Bosch (membre del Consell de Redacció)
 
 


Etiquetes

Comparteix