Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Notícies

03.02.2020

La participació infantil i juvenil pren força entre els escoltes i guies

Minyons Escoltes i Guies ha presentat la publicació ‘Participació infantil i juvenil’ fruit d’un procés d’aprenentatge i reflexió sobre la participació d’infants i joves dut a terme durant dos cursos en el marc del projecte LAB.

Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG) aposta per la participació infantil i juvenil en el si de l’entitat com a cultura de participació que configuri conscient i intencionadament la quotidianitat de les seves unitats (grups per edat), agrupaments i de la mateixa associació. Agafa l’empenta i el timó amb l’objectiu d’avançar cap a una participació infantil i juvenil real en l’espai del lleure educatiu.
 
Després de dur a terme els darrers dos cursos el projecte ‘Laboratori de Participació Infantil i Juvenil (LAB)’ amb la participació de sis agrupaments escoltes i l’acompanyament d’Ana Novella, investigadora en participació del Grup de Recerca en Educació Moral (GREM) de la Universitat de Barcelona, dissabte Minyons Escoltes i Guies va presentar la publicació ‘Participació infantil i juvenil. Experiències del projecte Laboratori d’Acció i Innovació Educativa als agrupaments’. Un llibre recull de vivències que pretenen servir d’inspiració i referència per a totes aquelles entitats, institucions o espais educatius que treballin amb infants i joves que vulguin millorar els seus processos participatius.
 
La publicació, presentada a l’espai del Torre Jussana (Barcelona), és fruit, doncs, del procés d’aprenentatge i reflexió i de la feina feta pels infants i joves dels agrupaments escoltes AEiG Anselm Albareda, AEiG Rudyard Kipling, AEiG Pau Casals i AEiG Sant Ferran de Barcelona, l'AEiG Alverna de Tarragona i l'AEiG Joan XXIII de Martorell, així com dels membres de l’entitat que han participat del LAB en el marc del Laboratori d'Acció i Innovació Educativa de MEG.
 
“La participació d’infants i joves ja és al si de Minyons Escoltes i Guies, és inherent al mètode escolta. Amb el LAB hem pretès fer un pas més, hem treballat per incloure els infants en la participació política, en la governança de l’entitat”, comentava Ana Novella a la presentació de la publicació. Al seu torn, l’Àmbit de Participació Infantil i Juvenil de MEG explicava que, segons la seva vivència, “iniciar un procés de canvi en la participació d’infants i joves implica dialogar, provar, sentir i valorar. I tot això comença amb un canvi de mirada”.
 
Els protagonistes del Laboratori, els infants i joves dels agrupaments participants van valorar que el projecte havia assentat les bases d’una nova cultura de participació que els incloïa i que ara calia vetllar perquè no perdés empenta. “Hem plantat la llavor de la participació infantil i juvenil, ara veurem cap a on va. El gran repte és no perdre la continuïtat”, van dir l’Iris i el Ferran dels agrupaments AEiG Rudyard Kipling i AEiG Sant Ferran.

La publicació ha generat interès entre associacions i institucions educatives, com va demostrar la presència del responsable del Programa d'Innovació i Qualitat Democràtica de la Generalitat de Catalunya, la PINCAT, Fundesplai, la Fundació Ferrer i Guàrdia, l’Associació de Mestres Rosa Sensat i la plataforma Educació360, entre d’altres, a la presentació així com de professionals de l’àmbit i persones interessades en la temàtica.

La publicació 

Participació infantil i juvenil. Experiències del projecte Laboratori d’Acció i Innovació Educativa als agrupaments’ recull les experiències de diversos agrupaments i persones que s’han volgut iniciar en l’aventura de la participació infantil i juvenil. Vivències que pretenen servir d’inspiració i referència, però mai de guia o estructura única, ja que aquestes depenen de les propostes i decisions que prenguin els infants i joves dels agrupaments, amb les seves particularitats.

Consta de quatre capítols. El primer presenta els aspectes introductoris del tema amb una fonamentació teòrica a càrrec d’Ana Novella; el segon explica el projecte laboratori i dona veu als infants i joves participants a través d’entrevistes; el tercer exposa les reflexions finals del projecte i comparteix idees per a fomentar la participació infantil i juvenil; i el quart presenta el projecte en format de conte il·lustrat dirigit a infants i joves que els permet entendre tot el procés amb un llenguatge més proper i adequat a la seva edat.

Aquesta publicació pertany a la col·lecció Drecera de MEG, d’àmbit pedagògic, que pretén donar eines a educadors/es de l’entitat i també de fora i mostra com l’experiència de l’escoltisme i guiatge és aplicable a diferents entorns educatius.
 
 


Comparteix