Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Notícies

13.08.2020

[Reportatge] Resiliència i adaptació: això és MEG


AEiG Anton Vilà

Al març es va aturar el país per una pandèmia global, una crisi sanitària com mai havíem vist arribava a casa nostra. Davant l’emergència, ens vam confinar a casa, es van aturar les escoles, es va instaurar el teletreball, es van extremar les mesures sanitàries i de seguretat, però molts ens preguntàvem: què passarà amb el cau? Com farem una educació tan vivencial a través de les pantalles? 

Reportatge de Mireia Bosch, membre del Consell de Redacció d'El correu

Feia uns mesos que en sentíem a parlar, una malaltia anomenada Covid-19 sacsejava la Xina, després arribava a Europa amb un gran brot a Itàlia i, finalment, al nostre país. D’un dia per l’altre, ens vam haver de confinar i la vida s’aturava, abans que res era la salut.

Les respostes als primers dies
Durant els primers quinze dies alguns agrupaments van aturar l’activitat, però, quan la cosa s’allargava, des dels caus es van començar a pensar diferents activitats que cada infant i jove pogués realitzar des de casa seva. Els objectius principals eren fomentar la cohesió de les unitats, treballar la confiança i reforçar el vincle de comunitat que uneix els infants i joves, amb la idea de facilitar així el retrobament i el retorn a l’activitat del cau quan fos possible. Els i les caps es van empescar tota mena de reptes: cuinar una recepta tots a la vegada, gimcanes virtuals, scaperooms en línia, l’elaboració d’un vídeo tots junts i, fins i tot, sessions de karaoke virtuals. Unes grans aliades d’aquests caus confinats van ser les xarxes socials i l’etiqueta #CAUaCASA va permetre recollir tot allò que les unitats dels agrupaments anaven fent dia a dia des de casa.

Per a molts escoltes, l’arribada de la Setmana Santa és sinònim de respirar aire pur, gràcies a uns quants dies de campaments o de ruta. Així, tot i el confinament, no es van voler quedar sense aquesta experiència que feia temps que planificaven i que tant esperaven. Els i les escoltes no ens vam resignar i, des de MEG, es va motivar que visquéssim l’experiència amb #CAMPAMENTSaCASA. Durant cinc dies, es va proposar una activitat diària típica de campaments per poder fer des de casa: muntar la tenda, fer el dia al revés, organitzar un joc de nit, donar un cop de mà al servei de cuina i una vetlla de cançons. Els agrupaments i les famílies es van anar sumant a la iniciativa i, un cop més, les xarxes es van anar omplint d’aquestes activitats a casa que ens van permetre fer uns campaments de Setmana Santa diferents dels que estem acostumats.

Il·lustració de Pau Farell

L’entitat tampoc s’atura
Al llarg d’aquests mesos confinats, alguns agrupaments tenien molt clar com podien seguir fent cau des de casa, però d’altres han necessitat algun suport addicional i, per això, des de Minyons Escoltes i Guies s’han elaborat eines per acompanyar-los durant el temps que durés mitjançant respostes a preguntes com: per què és important mantenir el contacte?, com ho podem fer?, o bé, quines eines tenim? També s’ha elaborat una fitxa amb idees d’activitats elaborades per formadors i formadores sobre els seus àmbits de referència com ara monogràfics, mètode per branques, etc.

L’Escola de Formació també va haver d’adaptar-se al confinament que vivíem. Juntament amb les demarcacions, es va decidir que les formacions ja iniciades (FOCA i FORMIGA 1 i 2, que atorguen titulacions oficials) s’acabarien de manera virtual. També s’han compartit recursos i coneixements de monogràfics que es van haver de suspendre pel confiament a través de píndoles de diferents formats com ara infografies, vídeos, podcast o bé de les xarxes socials o dels web de l’Escola i de MEG sota l’etiqueta #MonograficsConfinats.

Els i les responsables associatius i associatives també han seguit realitzant les seves tasques des de casa per vetllar pel funcionament de MEG. Des del Comissariat General, s’han anat seguint els processos de l’entitat, la TAEX i els comissaris i comissàries de les demarcacions i sectors han treballat conjuntament per tractar temes marcats per l’actualitat com ara les afectacions de la pandèmia en les nostres activitats o en la nostra gestió. Els equips i els àmbits també han continuat les tasques des de la distància i s’han trobat de manera virtual.

Eines, recursos i suport
Es va crear la comissió Postconfinament amb membres de l’Escola de Formació i d’alguns àmbits, inicialment per donar resposta a possibles necessitats en el moment de la tornada a l’activitat dels caus després d’aquesta situació d’excepcionalitat. Finalment, però, aquesta comissió va acompanyar els agrupaments mitjançant recursos i reflexions també durant les fases prèvies. D’entre els materials que ha elaborat destaquen els llibrets Eines per acompanyar durant el confinament #CAUaCASA, Campaments i activitats escoltes per a un estiu de desconfinament. Què fem? i La retrobada i el retorn a l’activitat, així com infografies que, per exemple, expliquen com utilitzar els locals del cau si és imprescindible.


Tira còmica d'Arnau Solà i Salvador Grané

L’Oficina de Serveis Generals es va traslladar a casa de cadascun dels tècnics i tècniques que han seguit teletreballant per oferir suport, aclarir de dubtes i assessorar agrupaments i  responsables associatius i associatives a través del telèfon i del correu electrònic.

El lleure educatiu de base voluntària, imprescindible aquest estiu
Durant el confinament i pensant en la futura  nova normalitat o represa, es van obrir molts debats sobre el paper del lleure aquest estiu. El lleure educatiu té sempre un rol important per al desenvolupament dels infants i joves, encara més després del confinament. Necessitem socialitzar-nos, divertir-nos, tornar a mantenir contacte amb la natura, tenir cura els uns dels altres i compartir les emocions que ens ha generat aquest tancament a casa. MEG defensa el lleure des de l’associacionisme voluntari i, per això, juntament amb altres entitats vam elaborar el comunicat L’estiu (també) és dels esplais i caus, en el qual reivindiquem el nostre model de campaments d’associació de lleure educatiu de base voluntària i a la natura atès que aquest entorn és un lloc bo d’aprenentatge i d’aventura. A més, també hem participat en diferents debats i entrevistes en mitjans de comunicació nacionals tant per defensar aquest model que ens diferencia de les fundacions i patronals dedicades al lleure amb finalitats mercantils com per reivindicar el nostre lloc en les taules de treball de com han de ser les activitats d’estiu, tenint en compte la nostra experiència i el nostre bagatge.

Temps de campaments (diferents)
Enmig dels debats, es va publicar la normativa específica per a les activitats de lleure d’aquest estiu, en el treball de la qual MEG va participar i va aconseguir, per exemple, que incloguessin els campaments dins les activitats permeses. El resultat del document, però, té pros i contres per al lleure educatiu de base voluntària: si bé hi reconeixem i agraïm els esforços fets per a reconèixer i garantir la realització de les nostres activitats, també val a dir que és de difícil aplicació  a les nostres pràctiques i a la nostra idiosincràsia d’entitat de naturalesa voluntària i assembleària. Des de MEG, hem elaborat materials per adequar al màxim els protocols a la nostra manera de fer i s’ha adaptat el dossier de campaments a la normativa específica. Tots aquests materials tenen com a objectiu acompanyar la comprensió de la normativa, la reflexió i la decisió sobre com han de ser les activitats de l’estiu del 2020, per tal que els i les caps decideixin en última instància si marxaran de campaments i, en cas afirmatiu, com han de ser aquestes activitats i com les duran a terme des dels agrupaments.

Són ben conegudes les complicacions i traves logístiques i pedagògiques que comporten els nous protocols: distanciament físic d’1,5 m, evitar tot tipus de contacte físic, disminuir la capacitat de les tendes de campanya per a la pernoctació, etc. Tot i així, Minyons Escoltes i Guies apostem pel , encoratgem els agrupaments a acceptar el repte de construir oportunitats de lleure aquest estiu a través del mètode escolta i guia per als infants i joves de Catalunya. Després del temps de confinament, aquest estiu tant infants i joves com caps, necessitem, més que mai, viure uns campaments d’estiu per poder socialitzar-nos, emocionar-nos, retrobar-nos amb els companys i també amb la natura.  Però tenim molt clar que la decisió és en mans dels consells.

Per tal de garantir que els agrupaments que vulguin fer campaments no els deixin de fer pels obstacles logístics de muntar un campament, MEG ha habilitat per a aquest estiu, excepcionalment, diversos campaments estables en diferents regions sanitàries, per tal que els grups puguin instal·lar-s’hi i dur a terme els campaments sense haver-se de preocupar per aconseguir les tendes, per delimitar els espais dels grups de convivència, per garantir els punts d’aigua per a la higiene, etc. I es puguin centrar en la qualitat de la tasca pedagògica.

Al mes de març, la pandèmia de la Covid-19 ens va agafar per sorpresa, ens vam haver de reinventar i ser enginyosos i enginyoses per pensar tota mena d’activitats que es poguessin fer en línia així com per continuar la formació des de casa o per vetllar pel funcionament de l’entitat en mode virtual. Però, ara, ens toca enfrontar-nos al desconfinament i, amb la nova normalitat i a ple estiu, dur a terme les retrobades i l’activitat que ens caracteritza, els campaments d’estiu. Aquest any, segurament, seran diferents dels que fem habitualment, cosa que vol dir que tenim davant un repte molt gran. Tanmateix, com diu la llei escolta, “som decidits i afrontem les dificultats sense por” i aquest any, més que mai, trobarem alternatives per gaudir dels campaments d’estiu amb seguretat atès que sempre acabem trobant la manera de sortir-nos-en. Perquè «això és MEG i tenim un pla».

Tira còmica Paraula d'Scout - Bada i Soler
 



Comparteix