Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Opinió

Taula Executiva
31.03.2015

Educant per a la transformació social

Taula Executiva 2014/15
MEG


“Eduquem per a la transformació social”. Durant anys hem anat repetint aquesta frase com si fossin unes paraules sagrades. El cert és que, sota aquest lema que ens creiem, hi ha un rerefons i uns debats molt pensats als quals fa temps que potser no es treu la pols. Al número 91 de la revista El Correu, hem cregut oportú, si bé no revisar-lo profundament, sí fer-nos algunes preguntes al voltant d’aquest concepte, aquest lema que ja fa més de deu anys que vam establir com a distintiu de l’entitat.

Si us hi fixeu bé, però, parlem d’“educar” per a la transformació social, no de la transformació social a seques. La diferència que hi ha entre transformar i educar per tal de poder transformar és tan subtil que amb prou feines sabem quan en fem una i quan fem l’altra. Sense poder-les dissociar, ens vénen moltes preguntes al cap: l’educació ha de ser transformadora, o ha d’ensenyar i donar les eines per a transformar? Transformadora de què? Del món, de les persones? I si transforma ambdues coses? Estem fent educació per a la transformació social, a MEG? En som conscients? Podem dir que, quan eduquem per a la transformació social, estem propiciant moments d’aprenentatge. 

« L’educació ha de ser transformadora o ha d’ensenyar i donar les eines per a transformar? »


No estem transformant directament, sinó que estem creant els espais i les circumstàncies idònies perquè els nostres nens experimentin un creixement personal amb un seguit de valors i qualitats. És a dir, que més enllà del fet de gaudir d’una estona de lleure, adquireixin consciència, visió crítica, compromís amb l’entorn, capacitat de lideratge... El procés i les dinàmiques que es generen dins del grup serveixen perquè en un futur les persones que n’han format part puguin desenvolupar-se i treure el millor de si mateixos, la qual cosa els permetrà tenir una mirada crítica i una atenció i cura envers allò que els envolti que no els deixarà indiferents davant les injustícies. I és prenent consciència que s’implicaran i treballaran per al canvi —que pot ser tant en l’àmbit personal com en l’àmbit local o global— i per a les millores socials del seu entorn. Ells seran els agents transformadors de demà.

Així doncs, deixar el món millor de com l’hem trobat potser no és una qüestió tan sols de present, sinó també de futur i, com a caps, n’hem de ser conscients i responsables.


Aquest article és l'editorial d'El Correu 91. Primavera 2015.


Comparteix