Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Opinió

Taula Executiva
21.03.2013

Per què diem que l’escoltisme vol educar persones capaces de transformar la societat?

voluntariat, escoltisme i guiatge

La Taula Executiva de MEG.
MEG


Són molts els agents socials que treballem per transformar la societat; així doncs, per què és diferent el paper de l’escoltisme i el guiatge en aquesta tasca? Què ens fa diferents dels altres agents socials?

Però... què vol dir transformar la societat? Si parlem de transformació, ens referim a passar d’una forma a altra; i si diem societat, parlem de la reunió de persones que viuen segons uns valors i sota unes lleis comunes.

Així doncs, des de l’escoltisme el que volem és transformar aquells valors que creiem que no són prou bons per a la nostra societat; segons el nostre ideari col·lectiu, recollit en les lleis escoltes, una eina amb un marcat accent pedagògic.

El que volem, doncs, és que els valors que estiguin presents siguin els que es desprenen de tota aquesta bateria de lleis. I parlem de voluntat transformadora perquè detectem que aquests valors no són sempre ni els més importants, ni els més apreciats, ni els més duts a la pràctica per molta gent que tenim al voltant.

I és aquí quan apareix la societat: tots aquests valors no són res sense el nostre medi més immediat, el conjunt de persones que tenim al nostre voltant i el medi que ens envolta. La persona és important, per això és el centre de la nostra tasca: la seva educació en totes les dimensions.

Però no volem persones educades aïllades unes de les altres: volem societats i per això a l’escoltisme eduquem persones per a la transformació social.

És aquí quan apareixen l’agrupament, la unitat i el petit grup com a nuclis socials dins de l’escoltisme, on reproduïm a petita escala el que volem que sigui la societat del futur.

L’escoltisme i del guiatge poden tenir diversos punts diferenciadors a altres agents socials per transformar la societat.

Un pot ser el compromís, adquirit de forma voluntària a canvi de res material. I què hi ha més fort que un vincle emocional amb tot allò que fem? Així doncs, aquest pot ser un dels motius pels quals infants, joves, caps i excaps estem tan involucrats en aquesta tasca.

Una altra pot ser la voluntat de servei als altres. Igual que en el cas del compromís, darrere del servei no hi ha res material. I és que en una societat tan mercantilitzada, el servei, el voluntariat i la gratuïtat són difícils d’apreciar, però molt valorats quan els trobes.

I tot això, mitjançant la pedagogia activa, un enriquiment personal basat en l’acció i la superació de reptes, personals i col·lectius, amb l’assoliment d’experiències i de competències.

Font: El Correu núm. 84, secció Editorial. Primavera 2013.


Comparteix